KOREA BUDGET TRAVEL memberi perkhidmatan yang berbaloi untuk sesiapa yang ingin melancong ke Korea. Lawatilah page KOREA BUDGET TRAVEL untuk mendapatkan informasi lanjut budget trip ini. Boleh juga email ke hanziskandar@yahoo.com / hanziskandar@hotmail.com

Sunday, August 23, 2009

TaMaN NeGaRa > Deerland Farm > Kuala Gandah, Elephant Sanctuary (11th July - 13th July 2009)

Plan ke Taman Negara awal2nye mcm hal jdnye, dr 11-12 org berkurang dan berkurg.... apa2 pon nasib baik last sekali takde masalah menjadi gak plan ke sana. Dgn sapa aku berurusan pakej taman negara ni .. hah.... kebetulan aku search dlm internet then jumpa satu website yg mana ia dikelolakan oleh Laili Basir --->TAMAN NEGARA

Bila korg masuk site ni , kat contact us byk org yg korg leh hubung, tp disbbkan aku berada di area kuala lumpur dan selangor so aku contact sorg minah ni , Cik Lin, smmgnye sgt puas hati ngn servis dier even byk kerenah drp aku kena layan disbbkan mcm benda kena ubah. Apa2 pon mmg first class layanan dier. Boleh kata pakej yg disediakan termasuk makan, minum, tempat tinggal dan aktiviti yg disediakan. Kalo nak tau lebih lanjut leh masuk ke website tersebut dan berhubung ngn diorg, dan boleh dikatakan antara pakej yg termurah korg leh dpt, kalo korg dpt kumpulkan 10 org keatas lg murah korg leh dpt. Time aku pegi ni 6 org dan setiap sorg RM240 itu tak termasuk minyak ye, just pakej taman negara tu je.

Hari yg dinantikan pon telah tiba , pagi sabtu (11th July 2009) lebih kurg pukul 8 lebih budak2 ni sampai ke rumah aku, kitorg berkumpul kat rumah aku sbb nak ke Highway Karak, dr rumah aku ke highway karak agak dekat sbb ada satu jalan yg baru siap menuju ke highway karak tu. So bermula lah perjalana kitorg ke sana , tp apa2 pon kitorg singgah makan dulu sbb masing2 perut dh lapar, tak ingat kedai apa yg kitorg singgah tu. Kedebak..kedebuk..kedebak..kedebuk.. selesai je makan , apalg sambung la perjalanan kitorg.

Cmna nak ke sana...

-Dari kl ---> tol gombak ---> tol bentong ---> tol karak ---> exit tol temerloh.

Dr tol temerloh, belok kanan menuju ke bandar tun razak jengka. pastu, bile sampai di jengka teruskan perjalanan ke jerantut. untuk ke jerantut, ambil simpang ke kiri..pastu, terus masuk highway jerantut..along the road, de signboard ke taman negara. juz follow the direction and signboard.

Mmg agak jauh perjalanan kitorg... fuh... naik kebas bontot duk je dlm kereta. Dalam pukul 12 lebih kitorg sampai kat sana. Terus call sorg guide yg akan handle kitorg iaitu Abg Atan.
Terus pegi ke chalet yg kitorg book tu, betol2 berdepan ngn sungai , xle depan sgt... kira kalo pandang tu ada la nmpk view sungai. Kemas2.. rehat.. pastu lunch , kebetulan mak aku buatkan makanan, nasi impit, kuah kacang, bubur durian. Dlm pakej tu tak disediakan makanan tengahari , nasib baik la bawa makanan dr rumah. Lepas zohor cmtu , kitorg diberi arahan bersiap utk aktiviti pertama, kebetulan ada rombongan sekolah dr Melaka , plan aktiviti dlm pakej yg asal diubah sbb join sekali ngn bebudak tu.

:Day 01::

- Check out from Taman Negara
- Shoot to Deerland and Elephant sanctuary , Kuala Gandah

Hari Pertama

Kitorg terus menuju ke jeti menaiki bot utk ke tempat yg pertama iaitu jambatan gantung atau dikenali TITIAN SILARA, lepas je berhenti ke jeti dimana letaknye jambatan gantung kena lak berjalan kaki ke sana, mmg agak jauh dan letih gak dibuatnye sehinggakan salah sorg drp kitorg ada yg pitam. Aku walaopon wat preparation sblm nak ke taman negara , boleh kata tak larat gak , baru nak menuju ke jambatan gantung je tp nasib baik aku ni jenis 'gagah', masih leh bertahan. Nak lalu jambatan gantung tak boleh rapat2 so setiap 10 m sorg , bg yg gayat tu better pandang depan je la.... kalo nak diikutkan jambatan gantung ni panjang tp disbbkan ada sbhg tu dlm proses pembaikan maka hanya separuh jalan je. RM5 utk jambatan gantung , suma tu sekali dlm pakej.

Lepas tu kitorg menuju ke perkampungan org asli kaum batik , disini kitorg ditunjukkan bagaimana cara mereka menghidupkan api cara mereka dan membuat sumpit juga kita leh try menyumpit. Apa yg kitorg leh nmpk, hanya ada berbelas buah keluarga je dlm satu kawasan tp dlm satu keluarga tu ada la dekat 10 ++ org ahli keluarga. Rajin betol mereka bercucuk tanam, rumah org asli kecik je dan paham2 je la kalo dikatakan rumah org asli. Tp mereka still rilek ngn keadaan cmtu, tpkan rumah diorg dh la kecik pastu dlm satu rumah tu ramai lak ahli keluarganye takde bhg bilik, dapor etc.. itu je la satu bhgnye.... cmna ye diorg wat 'benda' tu.. ala sebelum nak dpt anak tu. Kalo nak tau berkunjung la ke tempat diorg ni....
Ketua Kawasan diorg ni namanye 'POWER', selaku ketua dier mesti tau hampir segala hal spt berubat, memburu dan segalanya. Bab memburu , mereka lebih suka memburu binatang yg diatas spt beruk, monyet, dan segala binatang yg diatas pokok la... mengikut kepercayaan mereka binatang diatas lebih bersih drp binatang yg berada di darat. Setiap lawatan dgn seikhlas hati kalo boleh derma RM5 kat org asli ni utk diorg leh beli bekalan makanan diorg.
Lepas je lawatan perkampungan org asli, apalagi... bermandi manda la kat sungai....lepas tu boleh lak bot2 ni wat rapid shooting, lumba sesama bot then KASI BASAH!!!
Masing2 sedia peralatan masing spt kayu sbb nak acu kat air pastu time bot gerak kat bot yg lain dgn kadar yg laju, apalg air yg diseret ngn kayu kasi kuyup sama itu org di bot lain..
Mmg menyeronokkan....

Fuh.. dgn penat berlumba dan berperang air kitorg sampai ke jeti menuju chalet kitorg , balik.... bersihkan diri, siapkan diri smntara menanti dinner siap... lauk2 yg dimasaknye mmg.... PERGHH!! puas hati.. masakan kampong tp mmg SODAP la.. tak ingat namanye tp yg pasti makanannye pueh hati.

Lebih kurg lepas maghrib cmtu kitorg dibawa ABG ATAN ke kawasan hutan simpanan tak silap, sblm nak masuk hutan tu kena register dan bayar termasuk ngn kamera yg dibawa. Kalo tak mau kena denda. Kitorg ni kiranye night walk la kat dlm hutan tengok2 mana tau ada2 natang yg tgh siar2 kat sini.... huh.. tp hampeh setakat burung, katak, kala jengking dan seumpama dgnnye je nmpk. Lain2 mcm babi hutan ko, rusa ko... takdo pulak.. sambil walk-walk, ABG ATAN explain la serba sikit pasal benda dlm hutan ni sbg pengetahuan, kita rasa mcm dah tau, tp lepas ABG ATAN explain hakikatnye kita tak tau sbnrnye. Berjalan2 la kitorg sampai kat satu menara dimana menara tu utk kita lihat dr atas binatang2 yg kuar waktu mlm, tp dh dikatakan waktu mlm mana nak nmpk sgt binatang tu, setakat nmpk mcm byg2 bergerak je la. Tp apa pon great experience utk kitorg, asik dok bandar sampai satu tahap memeningkan, bila rasa kembali ke hutan dpt gak tenangkan fikiran drp kesibukan kerja. Lebih kurg pukul 11 lebih kitorg balik ke chalet, yg mana nak rehat kat chalet , balik chalet , yg mana nak usha2 barang kat kedai souvenior gi usha2. Hmmm.... ckp pasal souvenior kat Taman Negara ni, sepatutnye diorg boleh wat secara eksluif lg, sbb takde benda yg rasa mcm nak beli leh di bawa balik sbg tanda kenangan. Bg aku la......

Hari Kedua

Seawal lepas subuh kitorg dah bersiap utk trekking ke bukit terasek tp kitorg breakfast la dulu, kalo tak mao pengsan di tgh jalan, abg atan lak dh tunggu kat jeti utk ke seberang kampong dlm perjalanan nak trekking kitorg didedahkan pengetahuan ttg tumbuhan kat hutan , yg mana leh dibuat obat, yg mana leh itu.... leh ini...rupanye aku masih jahil bab kegunaan tumbuhan ni. Penat gak menapak nak ke bukit terasek tu sbnrnye , nasib baik xde nak panjat2 macam berhiking gunung. Ramai gak pelancong dr negara luar dtg kat Taman Negara ni, rasanye mcm kitorg je rakyat Malaysia gi tempat2 cmni, LAWATILAH MALAYSIA !!! Rilek lak aku tengok diorg bawa anak bini ke tempat cmni, anak diorg ada yg kecik2 lak tu... perghh.. mmg tabik spring la. Dr pagi berjalan sampai la dkt tghari baru la kitorg sampai ke puncak BUKIT TERASEK, dr sini kitorg leh nmpk Gunung Tahan sekadar melihat je la, tp masih tak mampu mendaki. AKAN DTG!!!

Apalagi dah naik puncak mesti la turun balik, huh... kena kawal mental balik nak turun ke bawah. Pecut la kitorg... bukan kitorg sbnrnye tp aku je sbnrnye dan ada la member aku sorg tu nak wee wee, tp aku tak .. aku pecut sbb nak cepat sampai ke jeti , yg pasti perut aku dh lapar , balik ke chalet nak makan tghari je ni. Terngiang2 di fikiran apa lak masakan kali ni, mesti enak nanti. Sampai je ke chalet balik kitorg rehat dan lunch la.. spt dijangka mmg enak2 masakannye lebih2 lagi tgh lapar giler ni.....mmg kena makan byk sikit time ni lepas ni nak kena ada tenaga lagi masuk ke gua lak iaitu GUA TELINGA.
Dlm pukul 2 lebih kitorg bergerak balik dan bersiap sedia utk melobos GUA TELINGA, aku rasa ini first time aku explore cave, agak excited la sblm nak masuk tu tp tak tunjuk la...
Maka merangkak la kitorg masuk ke dalam gua ni, agak kecik lubang gua ni smmgnye kitorg kena sentiasa tunduk , lebih2 lg byk kelawar dlm tu , riso lak kalo digigit atau masuk dlm baju. hee..tak lama pon kitorg explore gua lebih kurg 20 minit lebih2 sikit. Guanye pon x dlm mana, bg org yg berbadan besar..hmmm... kalo salah teknik menyelinap boleh tersekat rasanye kat dlm tu. Time kitorg kuar gua balik dekat pukul 5 cmtu, balik menuju ke jeti nak ke chalet dan tunggu dinner. Mlm mmg takde aktiviti apa2 pon, so lepak2 je la, aku pon gi la tengok2 kedai cenderahati sbb aku tak tengok lagi sbnrnye. Takde benda pon beli sbb takde benda yg menarik,nak beli fridge magnet xde lak. Balik je la bilik rehat tido dan berkemas menunggu hari esok.

Hari Ketiga

Disbbkan hari last ni mmg xde aktiviti , aktivitinye cuma check out dr chalet, kitorg pon plan, actually baru plan lepas berborak2 ngn ABG ATAN mlm smlm pasal kuala gandah, dimana tempat ni adalah tempat pemuliharaan gajah, kat sini leh tunggang gajah dan mandi bersama gajah.

Kami check out lebih kurg pukul 8.30 then breakfast, pastu siap berangkat dlm pukul 9 lebih, terus menuju ke Kuala Gandah, Aku ingatkan dekat la sbb masih area pahang rupanye jauh gak dr Taman Negara tu. Lebih kurg pukul 10 lebih kitorg sampai area Kuala Gandah sblm ke Elephant Sanctuary tu kitorg gi dulu Deerland Farm dimana terdapat byk rusa2 yg SUPER jinak korg leh belai dan beri makan, tp bila dah terlalu jinak susah lak jdnye sampai terasa mcm nak ditendang oleh rusa ni, so kalo rasa nak beri makan tu berhati2 lah ye.. kalo dh sampai satu tahap cuwak.. cepat2 baling makanan kat tanah, kang berdiri lak rusa2 tu nak capai makanan. Bayaran masuk RM5 tak silap aku, aku pon leh lupa...

Kat sini byk gak binatang yg dipelihara spt African Grey Parrot, Ferret, Hedgehog, Rusa Tompok, Ostrich, Ular, Burung2 etc. Yg paling menarik perhatian ialah beruang nye yg jinak, tp tak la jinak sgt kena hati2 gak, kita leh belai beruang ni dan beri dier makan sambil diguide org kat situ, kalo tak kelam kabut jdnye.

Pastu kitorg shoot ke Elephant Sanctuary yg masih berada di area situ.

Camna nak ke sini..
- Sbnrnye ia terletak berdekatan dgn Lanchang (terdapat satu jalan kecil menuju ke uatara selepas saja BP stesen), pastu left at the next intersection. Dr sini terus ke utara dan ada signboard yg leh dijdkan guide. Ia sbnrnye terletak tgh2 semenanjung Malaysia. Lebih kurg 150km atau kurg drp 2 jam memandu dr Kuala Lumpur.

Link pasal Kuala gandah ----> KUALA GANDAH, ELEPHANT SANCTUARY
----> KUALA GANDAH

Tidak dikenakan byran masuk utk melihat gajah2 ni, tp terdapata beberapa kupon berlainan aktiviti kat sanctuary ni. Kitorg agak bernasib baik sbb dtg weekdays hari isnin sbb tak ramai org , so kitorg leh dpt kupon tunggang dan mandi ngn gajah. Kalo weekend mmg dpt kupon berasingan dan mungkin tak berpeluang naik gajah just dpt kupon melihat gajah atau tunggang gajah shj atau mandikan gajah shj. Kitorg just tunggang je, nak mandi ngn gajah tiba2 tak jd lak.. lepas nmpk taik gajah terapong kat permukaan air.
Tunggang gajah pon sekadar pusing satu bulatan , kira ok la.. alang2 dah sampai situ, situ gak korg leh bg makan kat gajah, byk makanan yg dh disediakan utk korg feed gajah2 kat situ. Lupa lak.. sblm aktiviti2 ni, korg kena gi satu bilik video tengok kehidupan lampau gajah2 ni sblm bangunannye sanctuary ni. Kalo jenis hati lembut mungkin korg akan tersedu2 nangis.. tp aku x la.... Masing2 pon dh lapar, kitorg pon blah dr sini gi cr tempat bersantap dan justeru itu pulang dgn hati yg PUAS!!!

Kalo korg nak tau lebih lanjut pasal Taman Negara ni, baca je la kat website diorg, diorgnye lebih detail drp aku nye.... aku nye info sekadar pengalaman yg aku dah lalui yg nak dikongsi bersama. Adios!

Info utk korg kalo nak planning gi Taman Negara:

Website yg aku dpt utk pakej Taman Negara (recommended)
- http://www.tamannegara.org/

Contact Person yg aku sgt puas hati servis dier (recommended)
- Cik Lin (017-9192639), email: naa_waf@yahoo.com.sg
- ada gak list2 dan nama lain kat site tu mengikut negeri masing2.

Bawah ni adalah pakejnye, yg berbeza harga adalah chaletnye, tp ni utk tahun 2009.

JADI MARILAH BERKUNJUNG KE TAMAN NEGARA!!!!

By ShaRil rOutH WelLinG with 9 comments

wow....i think i should go there too one day... tq for sharing with us...

nak g kuala gandah....konon nak mandi ngan gajah..hehehe

ur welcome... mmg agak syok pegi sana...

hahaha.. kalo nak mandi ngn gajah.. siap sedia la.. mungkin akan ternampak 'benda' terapong.. kekeke