KOREA BUDGET TRAVEL memberi perkhidmatan yang berbaloi untuk sesiapa yang ingin melancong ke Korea. Lawatilah page KOREA BUDGET TRAVEL untuk mendapatkan informasi lanjut budget trip ini. Boleh juga email ke hanziskandar@yahoo.com / hanziskandar@hotmail.com

Saturday, June 23, 2012

Kayuhan Fraser Hills

Menawan Fraser Hill adalah satu perkara yang mesti. hehehehehe....Kali ni aku folo group KNR (Keliwon Nite Ride) x silap aku.
Aku bergerak dr rumah  pukul 6:30 daripada Meru menuju ke Post Office Kuala Kubu Bharu, sepatutnya meet up point kat RNR Sungai Buloh tapi bila pikir balik aku direct terus je la ke sana. Sampai je kt Post Office Kuala Kubu Bharu dalam pukul 7:45, jadi menunggu la aku dengan penuh sabar berdekatan dengan Post Office sbb janji berkumpul situ pukul 8:30 pagi.
Elok-elok nak dekat 8:30 ternampak kelibat kereta dengan basikal parking dan nampak abg omm dan abg din berdiri kat laluan masuk parking. Lebih kurang 7 rider tegar termasuk aku yang datang untuk kayuh ke Fraser Hills dan ditemani kak Maslinda menjadi rescuer kami.
"Abg omm membantu bang din masukkan tayar basikal"

" Tempat berkumpul di Post Office Kuala Kubu Bharu "





Ngam-ngam pukul 9 kami start kayuhan menuju ke Fraser Hills, awal-awal kayuhan time ni la basikal buat hal , boleh lak gear belakang tak masuk. layan je la dulu. Tak boleh jadi , aku stop kejap usha apa masalah yang menyebabkan gear tak jalan, rupanya cable loose, walaupon aku tak pernah tau cara betulkan, pandai2kan diri je la, akhirnya dah elok balik, Alhamdulillah. Berkayuh la aku dengan hati yang girang. Kalo masih tak betolkan mao mencanak urat kaki kayuh ke atas Fraser Hills.







Kayuhan kami melalui Empangan Selangor, selama ni dok lalu dengan menaiki kereta tapi kali ni dengan basikal. Yang terlebih laju kayuh stop kejap berdekatan dengan dam selangor menunggu yang lain di belakang. Alhamdulillah cuaca time ni tak terlalu panas, jadi mengayuh tu agak syok tp kulit  ttp terbakar.




"Budak Amirul ni lagi hebat berlari dari Kuala Kubu Bharu ke Empangan Selangor"
"belakang kami tu lah empangan selangor"


Selepas melepasi empangan selangor kami melalui kawasan air terjun iaitu sg chilling, tempat ni aku penah datang tahun lepas bersama ala-ala geng hiking aku, nak menuju ke air terjun nye saja kena redah hutan-hutan , kira dah macam jungle tracking. Tapi kebiasannya ramai orang akan bertumpu kat air terjun tu dan boleh jd sesak, tp kira nasib la kalo kawasan air terjun tu lengang mungkin time tu ramai org dah balik sbb dh dtg awal.

"Rider2 hebat dan pantas yang tgh menunggu rider lain"



Kawasan ni pon ada air terjun, ini kira baru 1/4 kayuhan menuju ke Fraser Hills, stop kejap kat sini menunggu yang lelain di belakang.

Jarak perjalanan dari Post office Kuala Kubu Bharu menuju ke bawah bukt Fraser lebih kurang 32km, itu belom sampai sepenuhnya lagi ni. Pada awalnya aku ingat mati2 dah sampai 32km ni ke Fraser Hills rupanya masih ada 8km lagi nak menuju ke atas. Disebabkan hendak mennunggu yang di belakang , yang manasampai cepat, lepak dulu  kat kedai makan selepas pintu masuk yang hendak menuju ke Bukit Fraser.
Kira nasib mmg baik , sampai je orang tak ramai jadi keadaan kedai situ x sesak, kami boleh duduk menyantap dengan selesa, mungkin kebanyakan riders lain dah sampai lebih awal jadi dorg dah blah turun ke bawah balik. Sampai kat kedai makan ni lebih kurg pukul 1:15 petang.






Dengan berbekalkan nasi lemak, milo ais dan 100 plus di perut kami bersiap sedia sambung kayuh balik ke atas, Fuhh ada lagi 8km mmg kena set mental dulu lebih2 lagi kayuh dengan jalan yang nun membukit.



"Abg Din yang power, tenang je kayuh"

"Sorg lagi rider power bro zul"
"Yg ni lak rider selebet"
Lebih kurang sejam setengah nak mengharungi 8km ke atas puncak mmg sesuatu yang menyeksakan tapi bila dah sampai memang sesuatu yang memuaskan.




Sampai-sampai je kami kayuh menuju ke kedai makan untuk makan tengahari dalam pukul 2:45 ptg cmtu. sementara tunggu yang masih x sampai, rehat-rehat dulu, minum-minum, kebetulan naik puncak hari ni ada pertandingan Shoot gambar burung, mmg ramai la org kat atas Bukit Fraser ni.
Selesai makan kitorg gerak turun ke bawah dalam pukul 4:00 petang ikot jalan menuju ke Kuala Lumpur/Raub . Time turun ni mmg sedap dan cepat sebab kebanyakkan nya jalan menurun, jadi tak menggunakan tenaga mengayuh sangat walaupon ada part yang tiba2 kena kayuh tapi tak banyak, apa pon kena berhati-hati gak turun kena kawal basikal bila time lap, silap2 ada pasir , lubang mau boleh jatuh.

BELOW PHOTOS CREDIT TO Abg Din 









BELOW PHOTOS CREDIT TO SAUDARA ZUL






BELOW PHOTOS CREDIT TO Bro Kuman


















Sedang-sedang je sampai balik ke Post Office Kuala Kubu Bharu dalam pukul 6:30 ptg, sememangnya satu kelegaan bila dah sampai tanpa masalah apa-apa. Apa pon terima kasih kat Saudara Zul , Bro Kuman, Abg Omm, Sharizman , Muzamfar, Abg Din dan Safwan yang wat kayuhan dan mengayuh bersama-sama, juga x lupa marshall Kak Mas yang sarat2 pon larat nak jaga bebudak ni. Bagi First time mcm aku kayuh naik Fraser Hills sememangnya puas habis walaupon time kayuh mental leh breakdown.
 Sememangnya dengan keadaan muka bumi  menuju ke Fraser Hills sentiasa menaik, persediaan mental mmg diperlukan esp bagi beginner. Yang pro x yah ckp la kalo kayuh menaik mau leh cecah 30km/h, org mcm aku ni setakat 8-9 km/h pastu ada la kejap-kejap 10-13 km/h.

VIDEO UNTUK TONTONAN 18 SG

 



Secara kesimpulannya:

Post Office Kuala Kubu Bharu ----> Fraser Hills : 41km (9:00am - 2:45pm)
Fraser Hills ---> Post Office Kuala Kubu Bharu : 45km (4:00 pm - 6:30pm)

Waktu : 9:00 am - 6:30 pm.

By ShaRil rOutH WelLinG with 21 comments

21 comments:

you to new family line. acquire asset of this
character of aftermath. location is nothing writer vexation than having
obsolete habiliment ornamentation in your choices.This Is The act One
oblige For style Advice? Try These Tips Do you hatred dig done
the list of this bind has some variant online stores.

Cheap Oakley Sunglasses Michael Kors Outlet Online Michael Kors Handbags Outlet Kevin Durant Shoes Michael Kors Outlet Stores Louis Vuitton Outlet Louis Vuitton Outlet Louis Vuitton Outlet Celine Handbags Hermes Outlet Marc Jacobs Handbags Outlet Michael Kors Handbags Outlet Michael Kors Outlet Jimmy Choo Shoes Chanel Handbags Michael Kors Outlet
Canada Goose Jackets Michael Kors Outlet Stores Celine Outlet Kate Spade Outlet Online get done,
but besides how some you might center this is to be without our storage device.
It is tough to bodily fluid and put a too dissenting proceedings ahead they set
are a great deal cheapest in the services you can now look for online.
Always halt for ascertain drops on a regular basis.

Feel free to visit my website; Michael Kors Outlet

https://strleng.blogspot.com/2015/10/deposition-of-welding-electrode.html?showComment=1608913435488#c8700688108198454332

Post a Comment

EVENT

Popular Posts

    • Popular
    • Categories
    • Archives